onsdag den 7. december 2011

AGE og aging

Hey Trini. Jeg faldt over noget ret interessant for lidt tid siden. Jeg har lånt en bog af Helena Nyblom som hedder "Livsenergi - anti-aging, kost og hormonbalance" og jeg fandt et ret godt argument for at spise raw food, eller i hvert fald mad som ikke er stegt, ristet eller grillet og for at spise så man holder blodsukkeret stabilt.

Helena fortæller om stoffet AGE(advanced glycation end product) som dannes i kroppen dels ved højt blodsukker, men som også kan tilføres udefra. Det igennem fødevarer som steges, ristes eller grilles ved høje temperaturer sådan så det får den pæne brune farve. AGE dannes også ved tilberedning over lang tid ved lav temperatur. Dette er en af grundende til at næsten alt fastfood indeholder AGE, men også f.eks. ristede kaffebønner. Fødevarer med mange hurtigere kulhydrater og fedt øger tilførslen af AGE.

Grunden til at AGE er så usundt for kroppen, er at stoffet danner frie iltradikaler hvorved der opstår inflammation. De frie iltradikaler forhindrer, så vidt jeg har forstået, cellernes fornyelse og kan skabe celleforandringer fordi de meget gerne vil koble sig på andre af kroppens stoffer.

Helena konkluderer altså at det er bedre at tilberede mad ved kogning og dampning, og hvis det endelig er, ved forsigtig stegning.

Synes det var lidt motiverende at læse!

1 kommentar:

  1. Faldt lige over indlægget igen nu her, og nu jeg er startet på skolen har vi faktisk haft lidt om tilberedning og vitamintab, havde dog glemt dette. Det der med "høj varme", er en lidt udefinerbar størrelse. Ifølge vores fine bøger dannes stegemutagener ved temperaturer over 150 grader, hvor man ofte griller ved 225-250 grader. Jeg ved ikke helt om AGE hører under betegnelsen stegemutagener, det må jeg prøve at snige mig ind om...

    SvarSlet