onsdag den 11. september 2013

Nem cashewis: Mandel, banan og carob + crunch

Her på de seneste har jeg eksperimenteret med noget, der har vakt en ok begejstring for mig i det lille køkken! Og det er endda ganske simpelt! Nem hjemmelavet raw is - is på bare cashewnødder, mandelsmør, dadler, vand og vaniljepulver. Denne viste sig at være en god base at spice up til classics; banan og carob (kakao). Siden har jeg eksperimenteret med en "snickers version" og med at tilsætte forskellige slags crunch...


Ingredienser, til 4 ispinde eller 4 portioner
  • 3 dl cashewnødder, iblødlagt 8 timer (i vand nok til at dække dem i skålen)
  • 3 friske dadler
  • 1,5 spsk mandelsmør
  • 1/3 tsk vanilje
  • 1-2 dl vand (gerne udblødningsvand), afhængigt af ønsket tekstur
  • 1 banan, frossen og i skiver
  • 1 tsk carobpulver (evt. kakao)
  • Evt. crunch

Idéer til crunch
  • Hakkede og/eller ristede mandler, pekannødder
  • Morbær, tørrede abrikosstykker, friske/frosne banantern
  • Kakaonibs, kokosmel eller -flager

Fremgangsmåde:
  1. Blend cashewnødder med en smule af vandet. Tilsæt dadler, vanilje og mandelsmør og blend godt til en cremet konsistens. Juster med vand undervejs. Tag halvdelen fra og rør evt. med crunch. Bliver til to ispinde.
  2. Resterende blendes med 1 frossen banan. Halvdelen bruges til en ispind.
  3. Resten blendes med 1 tsk carob, og bliver en ispind.
  4. Sæt pinde i og freeze. Har du ingen isforme kan du selvfølgelig bruge andre tupperwares!
Tag ispindene ud af fryseren 10-15 minutter før de skal spises. Hvis de ligger ude for længe og for varmt, bliver de ikke pæne og stjerneformede når de kommer ud af formen, men får til gengæld en dejlig blød konsistens (se billede). Alle havde en rund og flødeagtig smag - uden at være det selvfølgelig! Jeg var ret vild med dem allesammen...


Kan varmt anbefale kombinationerne carob med kakaonibs og kokosflager, carob med kakaonibs og bananstykker, samt banan med kakaonibs. Dejligt at der er noget chew, som også gør at isen ikke forsvinder nær så hurtigt.

For en snickers version, blender du blot isbasen med et par daddelkugler af disse. Ultra lette, og lækre! 

4 kommentarer:

  1. Hej I to feer:-) Christin har lige givet mig linket til jeres blog! Den ser superspændende ud!! Lækre opskrifter! Jeg vil glæde mig til at følge jer, og lægge jer i min blogrulle.
    God fornøjelse fremover med "bloggeriet"! Det er en skøn verden!

    SvarSlet
  2. Hej Inger Lise! Tak skal du ha'! Hyggeligt at du kigger forbi - det ser ud som om du selv har gang i masser af sjove projekter. Jeg har også tilføjet dig til min! På gensyn herinde :)

    SvarSlet
  3. De is ser virkelig gode ud :) MUMSH

    SvarSlet
  4. Tak Samantha! Synes næsten du skulle give en af varianterne et forsøg :) super lette at eksperimentere med, og du behøver selvfølgelig heller ikke isformene.

    SvarSlet