mandag den 9. september 2013

Rød linsepostej med figner og peberfrugt

Hvis der er noget jeg ikke kan stå for, når jeg er ude at handle, så er det friske figner. Og nu er det igen blevet tid! Så da de nu er at finde i supermarkedet igen, har der ikke været meget at rafle om! Jeg har eksperimenteret med en linsepostej som er blevet ret vellykket. Måske jeg senere prøver om søde kartofler ville egne sig godt heri, de ville måske kunne koges sammen med linserne. Postejen smager dejligt både med og uden gulerod.

Opskriften er utrolig simpel når det kommer til mængdeangivelserne, og også hvad angår krydring. Linserne optager nemt masser af smag fra bouillonen og de tilfører derfor fint med saltet smag. Derfor synes jeg det er nok at lade fignerne komme til sin ret med sin runde sødme, som går rigtig fint med peberfrugten, hvorfor jeg har valgt kun at krydre med peber. Hvis du vælger at bruge mindre bouillon, kan du stege i en blanding af tamari og citron.




Ingredienser til 2 personer, eller tre middagsmåltider

  • 1 dl røde linser + 2 dl vand (= kun akkurat lige være vand nok til at dække dem + 1 dl)
  • 1 lille tsk bouillon
  • 1 rød snackpeber (lille/medium)
  • 1 rødløg eller 1/2 stort
  • 2 figner
  • evt. 1 gulerod, medium-lille
  • evt. 1 hvidløg

Kog linserne i vand og bouillon til de er kogt ud og vandet næsten væk. 
Steg grøntsagerne i en smule vand eller tamari/citron til de er bløde. Tilsæt vand undervejs som det fordamper, men uden at tilføje så meget at grøntsagerne koger.
Blend linser med grøntsager og smag til med peber.

Server på nybagt brød eller som tilbehør til ris eller salat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar