lørdag den 13. oktober 2012

Donuts med rødbede, maddonuts

Her til aften ville jeg bruge mit donutjern. Så jeg ville forsøge med at putte rødbede i, for at gøre dem centrale i en hovedret. Jeg har brugt en opskrift fra wholesome cook som basis, men lavet en del om på den:

1 stor rødbede, ca. 10x5 cm (revet fint i food processer)
1/2 kop græskarpure (udskåret græskar bagt i ovnen og udhulet)
6 spsk soja eller rismælk
3 spsk agavesirup
1 spsk æblecidereddike
4 let tørrede dadler
En smule olivenolie

1 tsk natron
1/2 tsk salt
1/2 tsk rosmarin
1 kop fint spelt mel
1/2 kop rugmel

Fremgangsmåde:
  1. Bland græskarpure, med rismælk, agave, eddike, olie og dadler. 
  2. Blandes med revet rødbede. 
  3. Bland resten af ingredienserne i en skål for sig, og vend i den våde masse. 
  4. Varm donutmaskinen op, og pensl med en smule olie. Steg/bag? i 6-8 minutter.
Små misfits, ærgerligt at farven falmer så snart de udsættes for varme. Dejen var ellers helt lilla.

Det virkede fint, og egentligt ganske let. De havde en lækker sødme, dog ikke decideret dessert tilfredsstillende. Min kreativitet rakte desværre ikke længere end donuts, hvorfor også de bare blev spist som tilbehør til et scrambled egg og kidney bønner, bare sådan... Ikke ligefrem nogen kombination der gjorde noget for den sensoriske oplevelse;)

Næste gang måske serveret med en pure eller en suppe af en art... Måske med et stærkt modspild? Som stadig passer til rødbede...? Stærk græskarsuppe? Eller noget med peberrod og pastinak? Eller bare den vildt gode rødbedesuppe, og køre den helt igennem? Ej at forglemme soya flødeskummen!!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar