lørdag den 13. oktober 2012

Græskarmuffins, med dadler, kanel og ingefær.

Fandt en super indbydende opskrift på donuts sidste dag! Ikke lige noget vi får hver dag herhjemme:) men hyggeligt at maskere kagen i en sådan form! Opskriften jeg har brugt til inspiration er fundet hos The Sweet Life, jeg har dog lavet lidt om på den.

Men aller først, siden vi ikke er så heldige at kunne købe græskarpure på dåse, skal et hokkaido græskar halveres. Det skylles og udhules for kerner, men ellers med skræl og det hele. Lægges på bagepapir på en rist og bages ved ca. 175-200 grader i 45-60 minutter. Du får ca. 3-4 kopper i det hele, så du får noget til overs. Jeg gemmer pureen så jeg har til denne lækre græskargrød, men man kan nu også med fordel lave dobbelt portion af disse;)

Men men... Det blev ikke donuts for mit vedkommende. Jeg ønsker mig en flot donut form! Og et decilitermål. Mine kopper indeholder ca. 1,5 dl vil jeg gætte på.

Ingredienser til 5 stk:
3/4 kop græskarpure
1/4 kop olivenolie (evt. kokosolie næste gang, skal dog smeltes i vandbad)
1/4 kop mørk agavesirup
7 let tørrede dadler (de som du bør finde i kølemontra, sammen med grønsager og bladgrønt, næste gang forsøger jeg mig om jeg kan klare den helt uden agave!)
(1-2 spsk vand)
1/2 tsk kanel
1/2 tsk ingefær
1/2 tsk salt
0,75 tsk natron
Ca. 3/4 kop fint speltmel (evt. lidt rug næste gang)

Fremgangsmåde:
  1. Blend olivenolie, agavesirup og dadler sammen til en ensartet masse med en stavblender. Tilsæt evt. 1-2 spsk vand for at få det til at køre.
  2.  Find en skål og bland (let) afkølet græskarpure med sirupmassen, tilsæt krydderier og natron og rør godt.
  3. Tilsæt mel men undgå at røre for meget. Min dej var ret klistret, så vil ikke tro at den egner sig til donuts. I så fald mere vand eller olie.
  4. Puttes i en smurt muffinform eller i små forme af papir. 
  5. Bages ved 175 grader i 25 minutter, måske et par min længere. Mine var brændte efter 30!
Skorpen var brændt, men nedenunder! De smagte virkelig godt! Helt vildt så meget dadlerne gjorde for sødeevnen. Lavede et andet forsøg med græskarmuffins for ikke længe siden, jeg brugte langt mere agave og alligevel smagte de som neutrale madmuffins. Men der var nok flere ting på spil der...

Men synes egentligt at de smagte så godt at de ikke behøvede nogen form for glasur eller topping!
Forsøgte mig ellers med en blanding af kokospalmesukker, vand og lucuma. Det gik ikke. Alt for sødt. Men jeg skal helt sikkert lave disse igen! Dejligt nu græskar er i sæson.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar