søndag den 18. december 2011

Egyptisk fast food

Jeg advarer mod uappetitlige billeder!;)

Vores tur til Egypten bød desværre ikke på nogle vilde kulinariske oplevelser, og det var faktisk overraskende svært at opspore lokal mad, på steder hvor man også turde at gå ind både i forhold til menneskene og deres indstilling, men også i forhold til at vi ikke skulle blive syge af de fremmede bakterier. Men i Kairo fik vi prøvet egyptisk fast food, det er et super klamt billede det ved jeg! Men sådan var det. Jeg fik dolma - ris/tomat rullet med kål udenom. Og ris i peberfrugter, og ris i squash.

I Luxor kom vi ind at spise lokalt, vældig lokalt! I bymidten af den "lille" by på godt 300.000 mennesker fandt vi er hjørne, der så mistænkeligt ud, men nogenlunde. Nu gad vi ikke at gå mere. I disken lå der kofta(lam), falafler, spøjse oksekøds bøffer og lam i sovs i flere varianter. Det var vi ikke lige til. Her falafler med ris/nudler og salat. To personer for 25 egyptiske pund, det svarer til 25 kroner. Det fremgår ikke rigtigt af billedet synes jeg, hvor "uhumsk" det var (i forhold til danske standarter!), men det smagte faktisk udemærket. Dog turde vi ikke supplere med salt fra det åbne kar, men det blev skyllet ned med en cola for at slå eventuelle bakterier ihjel, og så var den god - cheers!
Jeg har faktisk kun taget billeder af den klamme og grimme mad, NICE! Men ja, det var det der var nyt... Den sidste dag i Luxor spiste vi på en ellers ret pæn restaurant, med skøn udsigt til Nilen. Det kørte desværre bare ikke helt for dem med grillen og jeg glemte at bestille ris istedet for fritter. Jeg ville gerne prøve at smage den slags kød de spiser, så jeg tog en grillet mix tallerken med kebab, kofta, lam og kylling. Jeg konkluderer igen, at lam bare ikke er mig! Så jeg var heller ikke klar på koftaen, og desværre heller ikke på den kebab der. Now I know for sure!

1 kommentar:

  1. Hahahahah! Hvor er det et sjovt indlæg. Du har så humor, i love it. De der dolma - ris/tomat rullet med kål udenom - de ser sgu en bitte klamme ud :P Modigt valg; at du ville prøve, at smage den slags kød de spiser, det lyder spændende. Godt nok at blive klogere på sig selv mht om man er til lam eller ej :) Igen: det første billede ser bare klamt ud :P
    Jeg glæder mig til at høre så meget mere om jeres uge og oplevelser og se billederne!!!

    SvarSlet