mandag den 3. februar 2014

Raw marcipan med chokoladeovertræk, tre slags: Mandel/abrikos, pistacie/kokos og appelsin/chili

På det seneste har mine køkkeneksperimenter desværre stået lidt på standby. Dette som følge af studiemæssig travlhed, og det at jeg er begyndt at skrive for Carrotstick.dk. Derfor har jeg desværre måtte tilsidesætte 'foodien' i mig, hvorfor køkkenkreativiteten det seneste stykke tid har været forbeholdt friweekender og ferie. Nu har jeg til gengæld haft to dejlige ugers ferie (ja, igen allerede - men tiltrængt!) og jeg er klar til mit praktikforløb hos DLG Food. Denne weekend har jeg brugt på at lade op, der været fest i det lille køkken, og endda så meget, at man næsten skulle tro, at det var jul...



Køkkenfesten førte til:

- Chokoladeovertrukket marcipan: Mandel/abrikos, pistacie/kokos, appelsin/chili

- Græskarcookies med raw chokoladestykker

- Chokoladecookies med forskelligt crunch: Morbær, mango, kokosflager, kakaonibs

- Kakaomælk på mandelmælk: Med dadler, vanilje, kakao- og lucumapulver

Disse marcipankugler er utrolig nemme at lave, og overraskende velsmagende i forhold til deres simplicity! Do it. Dot it! Jeg har svært ved at vælge mig en favorit, da alle tre stikker i ret forskellige retninger, og det er mine yndlings ingredienser jeg har brugt.

Hvis du vil coate din marcipan med chokolade, kan du med fordel starte med at smelte kakaosmøren i vandbadet, da dette kan tage lidt tid.


Marcipan med mandel/abrikos eller appelsin/chili
10-12 kugler

- 150 g mandler, afhindede eller smuttede
- 25 g agavesirup - 2,5 store spsk
- 1/4 tsk fint havsalt

Fyld (evt. halv af hver)
a: 5 tørrede abrikoser og 15 g + 5 g mandler med skal (20 stk)
b: 10-15 dråber appelsinolie (evt. appelsinsaft) og 0,5-1 tsk chilipulver

Fremgangsmåde:
1. Klip abrikoserne i mindre stykker. Iblødlægges 20 minutter i en smule vand og drænes.
2. Hak de 15 g mandler i grove stykker. Resten hakkes eller "skrælles" på langs til pynt.
3. De afhindede mandler blendes til mel i en food processer. 
4. Tilsæt knust havsalt og agavesirup. Blend igen til massen har samlet sig.
5a. Brug en stor skål til at ælte abrikoser og mandler ind i marcipanen.
5b. Blend massen med appelsinolie og chilipulver - smag til undervejs. 
6. Formes til kugler og lægges på en bakke med bagepapir. Stilles på køl, eller kort i fryseren.


Marcipan med pistacie og kokos
10-12 kugler

- 100 g mandler
- 30 g agavesirup - 3 store spsk
- 1/4 tsk fint havsalt
- 20 g kokosmel
- 20 g + 5 g pistacienødder

Fremgangsmåde:
1. Hak de 20 g pistacienødder i grove stykker. Resten hakkes fint til topping.
2. De afhindede mandler blendes til mel i en food processer. 
3. Tilsæt knust havsalt, kokosmel og agavesirup. Blend igen til massen har samlet sig.
4. Brug en stor skål til at ælte de hakkede pistacienødder ind i marcipanen. 
5. Formes til kugler og lægges på en bakke med bagepapir. Stilles på køl, eller kort i fryseren.



Chokoladeovertræk
Til begge portioner

- 40 g kakaosmør
- 30 g kokosolie
- 1/2 dl kakaopulver
- 1/4 dl lucumapulver (eller mere kakaopulver, men smag til undervejs)
- 1/4 tsk fint havssalt
- 5-10 dråber stevia (eller 1 spsk sirup eller kokossukker)

Fremgangsmåde
1. "Skræl" kakaosmør: Før en stor kniv ned over smørblokkens side så du skræller den i tynde flager. Så smelter den hurtigere.
2. Smelt kakaosmør nænsomt i et vandbad. Herefter tilsættes kokosolie.
3. Brug et minipiskeris eller en ske til at røre kakao, lucuma, havsalt og stevia i. Bruger du sirup røres denne først i lige inden, du skal til at coate marcipanen.
4. Brug en teske til, at sænke marcipankuglerne i chokoladen, vende dem og lægge dem tilbage på bakken. 
5. Drys med topping og sæt på køl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar