mandag den 9. januar 2012

Uforglemmelige madminder fra Berlin

Sidste uges ferie til Berlin gjorde mig glad i låget, ikke mindst pga den fremragende mad og wow hvor var det billigt.
Hvis du nogensinde skal til Berlin vil jeg anbefale den måske bedste restaurant jeg nogensinde har været på, hvert fald i Berlin, nemlig RESTAURANT THAI INSIDE Dircksenstr. 37, 10178 Berlin.
Kan desværre ikke finde ud af at vende alle billederne, jeg/computeren forstår det ikke :(
Jeg havde spist godt tidligere på dagen og følte for at bestille en salat. Det blev denne:

En smukt anrettet salat af spicy green papaya (lavet til spaghetti strimler), kylling med et tykt lag tomat-velsmagende-mos, peanuts, lime, supergode rejer og mere husker jeg desværre ikke fra menukortet. Tror retten hedder noget ala "SOM TUM". Desværre kan jeg ikke finde salaten på restaurantens hjemmeside, men nøj hvor var det en lækker salat. FYLDT med masser af smag og det overraskede mig, at papayaen ikke var sød. Green papaya har jeg efterfølgende fundet ud af, er en umoden papaya, som benyttes som squash. Jeg skal så meget på udkig efter grønne papayaer i asiatiske supermarkeder og lave den til spaghetti.. og så må jeg forsøge, at give den lige så velsmagende selskab som på Thai Inside.
Silas fik denne salat med indbagte rejer og avocado (et billede forfra og bagfra)

Desserten:

Fra menukortet: "BUA LOI: Coconut meat and small balls from pumpkin, Thai sweet & Taro potatoes and pandan leaves served in a coconut milk & palm sugar sauce."
Ved første mundfuld overraskede det mig, at desserten var varm. Selveste kokosmælks-saucen var mild, sød og cremet (mindede mig lidt om "æggemælk" hvis du kender den dessert - jeg fik det som barn). Og græskar- og kartoffel-kuglerne havde en rigtig lækker og spøjs konsistens.
Har aldrig prøvet en dessert med græskar og søde kartofler, men jeg er solgt til denne! I Silas frugtpynt var der kiwi, hvilket han sagde passede perfekt til den varme cremede kokos-sauce.

Det var ret tilfældigt og heldigt hvilke restauranter vi kom på, for vi gik rundt ukendte steder og ledte. Efter at have gået rundt i en kold frisk vind længe, var suppe lige sagen for Silas:

Suppen var med nudler og kylling. Han sagde, at den smagte af utrolig meget og han var fuldstændig solgt til den.
Jeg fik denne hovedret:


Det ser måske ikke ud af meget, men under risene, karrysaucen og den sprøde salat gemte der sig mange kyllingestykker. Min mad smagte også af rigtig meget, virkelig lækkert! Både Silas og min tallerken var kæmpe store og prisen lille. Vi kom hver af med 40-50 kr. (uden drikkelse)

Silas er glad for fisk, han havde dog kun prøvet noget meget tørt sushi før, så jeg plagede ham om, at vi skulle have det en dag, så han kunne få en frisk og god oplevelse.


Ret flot med den orange kaviar (??).. og det havde jeg ikke prøvet før, men ret sjovt at tygge på de springende orange fiskeæg (?).

På en australsk restaurant valgte jeg denne vegetarret med ris, kikærter, søde kartofler og krydderier. Mmmh :P

1 kommentar:

  1. Sikke et dejligt dejligt indlæg du har lagt ud her! Wow for en masse super smukke og særlige måltider i har fået jer, det kan jeg slet ikke fatte. Super inspirerende tallerkener, og hvor har i fået meget forskelligt. Men du har ikke taget et billede af jeres lækre morgenmad på Generator?;) det var ellers så godt husker jeg! Det er sytme ellers også noget kreative anretning der er gang i, må vi prøve at gøre efter;)

    SvarSlet