torsdag den 11. april 2013

Dehydrator madness: Fem slags raw hørfrø knækbrød. FAIL - men en erfaring rigere :)


Lige her inden eksamen gik jeg godt amok i knækbrød! Forrige år havde jeg ønsket mig Kate Magics bog Raw Magic. Jeg var så heldig at få den, men desværre blev jeg skuffet fordi jeg fandt måden at præsentere maden på lidt for alternativ... Og det gjorde den uoverskuelig(bogen skulle være genudgivet, formentlig med nye billeder nu). Men jeg fandt altså bogen frem igen, og tog mig god tid til at kigge den igennem. Godt nok præsenterer billederne ikke retterne så man ordentligt kan se hvad det skal ende i, men efterhånden som jeg har fået et bedre kendskab til raw ingredienser var jeg meget mere positiv. Jeg blev inspireret til at starte simpelt ud med at lave hørfrø knækbrød.

Til at starte med vejede jeg 250 gram hørfrø som jeg iblødlagde i en stor skål med vand. Tilsæt omkring 5-7 dl vand og lad stå i 7 timer. Kate anbefaler 12, men det havde jeg ikke tålmodighed til ;) Næste gang! De 250 gram hørfrø blev til ca. 900 gram hørfrøslim.

Jeg er ny med hørfrøknækbrød, så jeg ville udforske masser af smage, som jeg så kan bygge videre på og justere. Det blev til fem forskellige slags.

Generel feedback; Blend frøene næste gang for at udnytte næringsværdien (vi kan ikke nedbryde skallen), ellers skal der tygges godt! Blend evt. halvdelen til helt fint mel. Og så skal dejen se "lidt for tyk" ud på pladen, da megen af "slimen"fordamper og knækbrøddene får huller, som det blev tilfældet for mig. Og så er det lidt svært at bruge dem til middagsmad!


Bipollen/karry
200 g hørfrøslim
1 tsk purple corn
1 tsk karry
Salt
1 spsk citronsaft
2 spsk bipollen

Note: Interessant med karry og bipollen!

Rødbede/carob
200 g hørfrøslim
1 medium/lille rødbede
1 tsk purple corn
1 tsk carob

Note: Svag fornemmelse af både rødbede og carob, kan dog ikke smages rigtigt.
Forbedring: Mere af begge dele! Bland evt. med rødløg.

Selleri/spidskommen/koriander
200 g hørfrøslim
25 g sesamfrø
1 stængel bladselleri
1 tsk koriander
2 spsk spidskommen
Salt

Note: Lækkert med krydderier og bladsellerien giver faktisk en god smag! Godt med sesam for variation.
Forbedring: Jeg tror at løg ville komplimentere sellerien godt. Evt. prøv knoldselleri.

Rødløgs knækbrød
150 g hørfrøslim
1/4 rødløg
1 dadel
Salt

Note: Begge ingredienser smager godt i knækbrødet, dog føles komponenterne for groft fordelt. Men egner sig godt.
Forbedring: Blend rødløg og dadler, evt. sammen!

Karamel knækbrød
Ca. 150 g hørfrøslim
2 tsk mesquite
1 tsk lucuma
1 tsk carob
1 tsk purple corn

Note: Dejlig krydret, men ikke karamel. Mere mesquite. I min verden kræver smagen tykkere knækbrød med en halvblød konsistens. = Kage?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar