søndag den 10. marts 2013

Raw dehydrator madness; banankarameller, ingefær/kokos cookies og peberfrugtknækbrød.

Og så gik det ned! Igår var der godt gang i det lille raw food køkken, og dehydratoren fully loaded! Havde forberedt mig på min raw granola/müsli dagen forinden, og vågnede om morgenen og havde rigtig lyst til at gå amokki. Hvilket udover min granola med boghvede, mandler og abrikos, resulterede i banankarameller, ingefær cookies med kokos og peberfrugtknækbrød med solsikkekerner og sesamfrø. De har fået seperate indlæg.

Bananerne blev igen rigtig gode, de fik lov at forblive en smule fugtige indeni, hvilket sammen med lucuma pulveret giver de bedste karameller! Det her holder mange gange mere end de tandknusere man køber i butikkerne, som desuden er tilsat sukker.

Cookies med den super friske ingefærsmag, bare uden den stærke og brændende fornemmelse. Mine smagsløg er blevet rigtig glade for friske desserter og de her er top.

Knækbrødet har fået en flot intens rød farve og jeg glæder mig til middagsmad med dem. Dog blev de lige bitre nok, måske pga. både tahin og sesamfrø. Det' noteret bag øret nu.




Raw banankarameller, dehydrerede. Til 1 plade fuld - 1 glas.
  • 3 bananer
  • 2 tsk lucuma pulver med top
  • 5-6 tsk vand
Fremgangsmåde:
  • Skær bananer i skiver, lige eller skrå. Fordeles på en dehydrater bakke med bagepapir.
  • Bland lucuma og vand i en lille skål, pensles kun på den ene side af bananskiverne.
  • Dehydreres ved 40 grader i 10 timer, vendes undervejs. 
  • Opbevares tørt og lufttæt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar