onsdag den 15. maj 2013

Raw jordbær-cashew ispinde med kiwi

Endelig! Jeg har lavet mine egne ispinde. Har købt nogle fine isforme fra mærket Tovolo som er uden BPA plast. Og så er de stjerneformede...

Da Wicki var på besøg fandt jeg på denne lækre jordbær-kiwi is, som jeg frøs i en tupperware, hvilket også virker ganske fint. Dog måtte den tø op i 45-60 minutter da den havde været på frost natten over. Nu har jeg lavet dem som ispinde! Så gør det ikke noget at de er bundfrosne!


Ingredienser, til 2-3 portioner/stk
  • 1,5 dl rå cashewnødder, lagt i blød i 1,5 dl vand i 4 timer (gør nødderne lettere at nedbryde, samtidig bliver det lettere at opnå god konsistens)
  • 4 dadler + 1/2 dl vand
  • 2 dl frosne jordbær (8 stk)
  • 1/2 tsk vaniljepulver
  • 3 spsk små dehydrerede kiwistykker, eller anden tørret frugt (evt. frisk kiwi?)

Fremgangsmåde:
  1. Blend nødder og udblødningsvand i en food processor til en grynet masse, hæld i en skål
  2. Blend dadler og vand til en grov pasta, tilsæt nødder og blend igen
  3. Blend med let optøede jordbær og vaniljepulver til en blød creme
  4. Vend cremen med kiwi, og fyld i en tupperware eller på isforme
  5. Frys 4-5 timer i en tupperware, eller ispindene over natten. Alternativt kan du bruge din ismaskine, hvis du er så heldig at have sådan en - og du er så heldig også at have en fryser der er høj nok til at den kan være deri...

Jordbærcremen var rigtig lækker i smag og konsistens, en anden gang kunne den bruges ovenpå en frugtsalat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar