tirsdag den 26. februar 2013

Kanelsnegle med pærefyld, lavet med kikærter og kokospalmesukker. Fri for gluten og laktose.

Ok ok! I dag var dagen. Jeg har bagt kanelsnegle, hvilket jeg har cravet i ca. 7 år (siden jeg blev intolerant).

Forleden dag inspirerede Ine mig med en ganske interessant norsk blog, friekaker.no. Skribenten er forfatter til en kogebog om kager fri for forskellige af de typiske allergene ingredienser; gluten, laktose, sukker, æg og mange af opskrifterne er derfor også veganske. Jeg er klar.

Jeg har i lang tid gerne ville afprøve det at bage med kikærter, så det besluttede jeg mig for at udleve med inspiration i denne fine opskrift på 'eplesnurrer', hvorfor jeg har ændret en smule på mængde og ingredienser og lavet pæresnegle istedet. Jeg har brugt:

Kagedej
150 g kogte kikærter
100 g lunkent vand
15 g gær
1/2 spsk husk psyllium loppefrøskaller
60 g kokospalmesukker
1/2 tsk salt
40 g olivenolie
Ca. 125 g lyst rismel

Pærefyld
60 g pæremos (kogt, finmost eller pure fra bøtte)
25 g kokospalmesukker
1 spsk kanel
1 tsk vaniljepulver
10 g olivenolie (mindre kunne have gjort det synes jeg)

Fremgangsmåde:
  1. Kikærter og vand blendes i food processor til en jævn mos. Brug evt. kogende vand hvis kikærterne kommer fra køl
  2. Tilsæt gær, sukker, salt og fiberhusk. Blend til fiberhusken har gjort massen sejere
  3. Blend olie i
  4. Hæld massen i en stor skål og rør melen i lidt ad gangen indtil dejen er fast, kan æltes og formes.
  5. Stil til hævning et lunt sted i 60 minutter (jeg har formentlig slået gæren ihjel eller fået for lidt fiberhusk i, hæve gjorde dejen i hvert fald ikke meget for mig)
  6. Rul dejen ud, min dej var ret klistret så evt. mellem to stykker bagepapir
  7. Rør ingredienserne til pærefyldet sammen og smør ud over dejen
  8. Rul dejen på langs evt. vha. bagepapiret (som sushi:)) hvis dejen smuldrer, og skær skiver som lægges på bagepapir på en bageplade
  9. Evt.: Efterhævning lunt i 15-30 minutter (undlod jeg da de ikke hævede i første omgang)
  10. Evt.: Fyld resterende pæremos udover sneglene
  11. Bages ved 200 grader i 12-15 minutter (mine fik 20)

Mit bageeventyr forløb desværre ikke helt så let som jeg havde håbet... Først blev min kikærtemasse formentlig for kold til at gæren kunne have en effekt, jeg kunne ikke få fiberhusken til at tykne dejen særlig meget, der var møl i mit quinoamel som jeg også ville have testet, og så smuldrede min dej på en fedtet måde så den var svær at håndtere. Nå men jeg lader mig ej afskrække, der er plads til forbedring! Da dejen heller ikke hævede, fik jeg bagt nogle små kompakte pæregifler istedet. 

Men når de tekniske fejl så er nævnt, vil jeg sige at mine 'snurrer' smagte rigtig godt, og at jeg helt sikkert vil prøve igen. Jeg kunne godt se det for mig, en dejlig solrig eftermiddag og så med hjemmelavet kakao på rismælk :) Jeg inviterer...



Ingen kommentarer:

Send en kommentar