søndag den 11. november 2012

Marineret tofu med quinoa, krydderurter og melon/avocado salat

Her i ferien fik min mor og jeg lavet et ret vellykket måltid, synes vi selv. Stegt og marineret tofu med både rød, hvid og sort quinoa, blandet med finthakket grønkål, mynte og koriander. Hertil en sød salat med cantaloupemelon og avocado, blandet med snittet spidskål.

Jeg skår tofuen i skiver og pressede dem for vand uden at ødelægge dem. Herefter marinerede jeg skiverne i 3-4 timers tid, hvor jeg vendte skiverne undervejs. Undervejs opsuger tofuen marinaden helt eller delvist.

Marinade:
2 spsk tamari
1,5 spsk agavesirup
Lidt chili
1/2 tsk koriander
1/2 tsk spidskommen
1/2 tsk harissa
Salt og peber

Det hele røres sammen i en lille skål og hældes over tofuen i en stor tupperware. Sørg for at der er marinade både under og på al tofuen. Stilles på køl. Steges i olie og ved høj varme for at give en smule skorpe.

Mængden af tamari var fin, og der skal godt med krydderier i da alt væsken i marinaden opsuges, men hvor mange krydderier sætter sig fast i tupperwaren. I mængdeangivelsen har jeg angivet hvor meget jeg vil bruge næste gang, da skiverne godt kunne have været mere krydrede. Brugen af agavesirup gav tofuen en dejlig afrundet smag uden at være direkte sød.

5 kommentarer:

  1. Den ser lækker ud den tofu. Kan godt forestille mig man roligt kan fyre op for krydderierne! :)

    SvarSlet
  2. Dejligt din mutti og dig laver så skøn mad :)

    SvarSlet
  3. det har også bare været hyggeligt:) tror jeg skal have tofu snart igen! med masser af krydderi:) hvordan med din og Kaspers middag i lørdags?

    SvarSlet
  4. Er det rigtigt gættet at tofu'en skal steges efter marinering?

    SvarSlet
  5. Yep! Det er helt korrekt. Det retter jeg lige ind i postet også. Tak :)

    SvarSlet