torsdag den 22. november 2012

En uge med raw food supper; Agurkesuppe med ananas og cannellino bønner

Her i sidste uge har jeg spist grøntsagssupper hver aften - eller skal vi kalde det smoothies når de er raw? Jeg har haft lyst til at lave simpel mad, og til at få grøntsagerne ned på en nem måde.

For et par uger siden i ferien fandt jeg Jens Casupeis raw food bog frem igen, og opdagede alle de lækre opskrifter på raw food supper som jeg ikke tideligere havde taget notits af, da jeg var så optaget af desserterne og alle de andre nye koncepter. Men nu blev det tid...


Jeg har forsøgt mig med:
  1. Gulerodssuppe med ingefær
  2. Agurkesuppe med tahin og avocado
  3. Sellerisuppe(knold) med cashewnødder og æble 
  4. Agurkesuppe med ananas og chili

Synes det var agurkesuppen med ananas, samt sellerisuppen som blev de mest vellykkede. Jeg fulgte ikke opskrifterne så nøjagtigt, og undlod nogle ingredienser her og der. Hvis jeg vælger at lave nogle af disse supper igen, tror jeg at opskriften skal følges lidt bedre - i hvert fald bruge alle ingredienserne da smagen hurtigt bliver ret ensidig. Men der er potentiale.

Supperne smager "rent" - naturligt nok, da opskrifterne er simple, hvilket er rart. Man får givet sig selv en god mængde pets for den rene mad med næringsstofferne i behold, og der er god fylde i maven. Samtidig sparker det gode indhold af kostfibrene røv og bidrager yderligere til en hurtig mæthed, idet de svulmer op ved at opsuge væske når mavesækken nås. Dog skal man lige få de nye sanseindtryk til at passe sammen, da det er en lidt spøjs "oplevelse" at spise grøntsagerne med smag af "rå" og så med en konsistens man er vant til fra varm mad.

Men hvis opskrifterne skal mætte mig 100% både visuelt, smags- og konsistensmæssigt så skal jeg have gjort lidt ekstra for at udvide smagen - forhåbentlig ved at følge opskrifterne, eller også er det bare ikke mig, denne side af raw food. Vanesag og spørgsmål om værdsættelse af den rene smag? Muligvis.

... Af samme grund har jeg her serveret suppen uden så megen raw manér, nemlig med hvide cannelino bønner og brød, dog med et lille drys hampefrø.

En suppe af denne portion indeholder:
  • 1/2 agurk
  • 1/4 frisk ananas, skåret fri for skål og midt
  • 1 spsk citronsaft (opskriften anbefaler lime)
  • 1 spsk olivenolie (opskriften anbefaler 4 spsk avocadoolie)
  • 1 forårsløg (undlod jeg)
  • Lidt chilipulver (opskriften anbefaler 1 lille chili til 2 agurker)
  • Salt og peber

Ingen kommentarer:

Send en kommentar