lørdag den 10. november 2012

Selleriburger 4th edition - raw food bøf

Min mor og jeg har lavet sådan en masse lækker mad mens jeg var hjemme på ferie her i sidste uge. En af dagene stod den på selleriburger, og fordi vi gik helt juice amok, havde jeg en idé om at lave raw vegetarbøffer af pulpen.

Sellerien er "skrællet", skåret i skiver og stegt i olie. Serveret med squash spaghetti, spidskål, agurk og tomatpesto. Yes.

Til 6 små bøffer

2-3 store spsk grøntsagspulp (rødbede, gulerod, selleri, grønkål, æble...)
1,5 dl blandede solsikke og græskarkærner, blendet til mel
2 dadler
Lidt tamari
Koriander
Spidskommen
Hvidløg
Chili

Pynt: 2 spsk chiafrø

Det hele blendes sammen til en blød dej og formes. Pas på dejen ikke bliver for vandet, pulpen gør det blødere end det ser ud. Rulles til sidst i chiafrø. Et ret ringe billede desværre...

2 kommentarer:

  1. det lyder super med den bøf! OG super at bruge den pulp fra den juice ;) Hvordan smagte bøfferne??

    SvarSlet
  2. jeg blev ved med at have en ufrivillig og irriterende forventning om, at bøfferne smagte mærkeligt, selvom jeg hele tiden prøvesmagte og det egentligt ikke var tilfældet! jeg synes egentligt at idéen har rigtig godt potentiale og de havde en fin smag - det er bare det der med at vende sig til, at bøffen er både kold, vandet og blød. Men de forhold kan der nok arbejdes med i opskriften :)
    men fordi den der dårlige forventning hjemsøger mig, bliver jeg ved med at have en træls "bob bob bob" følelse omkring dem! EJH ;)

    SvarSlet