fredag den 7. september 2012

Squash- og portobelloburger + spinatpasta med bønner og figner

Et par billeder fra ugen her. De sidste to uger har jeg lavet en ca. madplan, lidt løs men så der handles stort ind hver mandag, og det fungerer ret godt synes jeg. Det er i hvert fald lykkes mig at få afprøvet nogle spændende ting:) og så blev min pasta/reste dag enddog lidt mere interessant end forventet!

Så mandag blev det til spelt tagliatelle med spinat. Kogt og ristet på panden sammen med rød peber, friske figner, rødløg og røde kidney bønner. Krydderier: Hvidløg, ingefær peber, krydderurtesalt og limesaft. YES! Sjovere variant end pesto(som ellers også er classic lækker n' easy!) Nemt og hurtigt +  greenies.
Tirsdag var Anna på besøg, vi skulle i Cirkus Dannebrog... Middag inden: Squash burgers! En tur i ovnen med de halverede squash, på med olie, salt, peber, timian og hvidløg.

Serveret med oksekødsbøf, tomat, rødløg og valnøddepesto af basilikum, paranødder, pinjekerner, hvidløg - og lidt snyd: En teske Urtekram pesto(grøn) da jeg ikke havde nok basilikum i min egen...

Squashen gjorde det ud for et forfriskende og let håndterligt alternativ, som helt sikkert skal laves igen!





Her til aften har jeg lavet burgers med store portobellosvampe. Jeg penslede dem med tamari hvorefter de kom en tur i ovnen på 175 grader i ca. 25 minutter.
Fik improviseret mig til nogle rigtig godt vegetarbøffer af søde kartofler og gulerødder, og så serveret med avocado og rødløg.

Og det virkede godt med svampene! Dog kan man næsten ikke spise to portobello sammen så det er en egentlig burger fordi de er så store. Tower:) Spiste tre ud af fire... Og de sidste to smagte lidt mere mærkeligt end den første, kan bare ikke huske hvilke der var tamari på, så ved ikke om jeg skal gøre dét igen... Men jeg skal spise dem igen! Og så har jeg altså fået en ting for rødløg. Lækkert weekend måltid:)!


Vegetarbøffer med søde kartofler, til 8-10 stk
3 små søde kartofler
2 slanke gulerødder
1 lille løg
2 æg
1 stor spsk chiafrø i 1/3 dl vand til det er blevet "gele"
(tager et par minutter, kan erstattes af hørfrø, eller et æg mere
hvis man nu har det tilbage i køleskabet;))
Ca 1 kop sigtet speltmel
1 stor spsk tahin
1 spsk agavesirup
Krydderier: 3 hvidløg, spidskommen, karry, peber, chili og krydderurtesalt (Herbamare)

Olie til stegning (lav en lille smagsprøve på panden først, og se om der er tilstrækkeligt med spice)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar