fredag den 23. august 2013

Raw brød med marinerede og karamelliserede løg

Med ferie kommer mulighed for tid, og jeg har givet mig tid til at lave dette fantastiske brød fra NouveauRaw. Det var ikke svært, men tidskrævende. Mange enkelte ting som skal laves, for at samle det til en større hele. Og derfor rart at have ferien til at gå på eventyr. 

Jeg har fulgt fremgangsmåden nøje, fordi der var et par processer jeg endnu ikke havde prøvet før. Dette gælder marinering af løg, iblødsætning og dehydrering af havregryn og at lave egen mandelmælk, for at kunne bruge mandelpulpen i brødet. Jeg har justeret lidt i ingrediensmængderne efter hvad jeg nu fik ud af de enkelte forberedelser. Jeg understreger at det ikke besværligt på nogen måde, men bare processen som er længe undervejs med de forskellige forberedelser og lange dehydreringstider.

Smagen og teksturen på brødet er fantastisk og hele arbejdet værd. Jeg er vildt excited over, at det er muligt at lave brød på raw manér! Brød er ultimativt det jeg savner mest, og troede det ikke muligt pga. brødenes tykkelse og overbevisningen om at det ville blive for fugtigt selv efter dehydrering. Jeg har halveret opskriftens oprindelige portion, og lavet den til to små brød, fordi det var en sådan form jeg nu havde. Så jeg ved ikke helt om Amie Sue's brød har samme konsistens. Time will show!

Smagen af løg, lyder måske underlig. It is not. Det er nice! Marineringen giver en super smag, og dehydreringen gør dem bløde som ved stegning! Det er så vildt! Oveni holder brødet fordøjelsen godt igang med både hørfrø og husk psyllium skaller. Sweet, sweet.



Forarbejde:

Havregryn, se evt. her
Udbytte: 1,25 dl havregryns mel
  • 2,5 dl fine havregryn (evt. glutenfri, men grovvalsede næste gang!)
  • 5 dl vand, rumtemperatur
  • 1-2 spsk limesaft eller æblecidereddike
  1. Bland vand og limesaft, tilsæt havregryn så de er dækkede.
  2. Lad stå i blød 8-24 timer (jeg brugte 24)
  3. Dræn for vand, og dehydrer til de er tørre og kan brækkes i stykker.
  4. Blend til mel.

Mandelmælk, se evt. her
Udbytte: 4 dl mælk, ca. 5 dl pulp.
  • 3 dl mandler, evt. afhindede
  • Ca. 5 dl vand
  • 4 dadler, friske
  • 1/2 tsk vaniljepulver
  1. Mandler og vand blendes godt, og sies fra gennem nøddemælksposen ned i en skål. 
  2. Blend mælken med 3-4 dadler og en smule vanilje. Gem pulpen.

Karamelliserede/marinerede løg, se evt. her (den lille potion)
Udbytte: 5 dl.
  • 7,5 almindelige løg
  • 0,5 olivenolie
  • 0,5 dl vand
  • 0,5 dl tamari
  • 0,5 dl agave eller honning
  1. Løgene skæres i halve og snittes. Bland marinaden og held den udover løgene. 
  2. Mariner i 24 timer. Fx fra klokken 12 middag til næste dag. 
  3. Dehydrer i 4-6 timer ved 40 grader til de bliver bløde og ligner at de er stegte.

Løgbrød
Udbytte: 2 små brød ca 5x15
  • 1,25 dl havregrynsmel
  • 0,65 dl husk psyllium skaller
  • 0,5 dl hørfrø, blendet til mel
  • 1,5 spsk kokosmel
  • 0,5 tsk havsalt
  • 3 dl mandelpulp
  • 3 dl karamelliserede løg
  • 1,5 dl vand - lidt ad gangen!
  • 1,5 dl marinade
  • 0,5 dl dadelpasta (6-7 dadler blendet med ca. 3 spsk vand og en smule limesaft)
  1. Start med at male havregryn til mel, og overfør til en stor skål. 
  2. Mal hørfrø fint. Gerne i en kaffekværn, tilsæt husk, kokosmel og salt. Bland med havregryn. 
  3. Tilsæt de våde ingredienser lidt ad gangen. Bland godt til en jævn masse og form brødene, evt. med en brødform.
  4. Dehyrdrer 1 time ved 60 grader, jeg tog 1,5 time ved 55 grader (har kun til 55 grader)
  5. Dehydrer yderligere 10+ timer ved 40 grader (dehydrerede i 18-20 timer)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar