søndag den 30. marts 2014

Glutenfri kokostærte med mandler og appelsin

For lidt siden faldt jeg over denne smukke og voldsomt lækre opskrift hos Apartment 34. Det er lige før, at det kun er tidspunktet på aftenen, som forhindrer mig i at smutte ned og handle ind! Tærten er vældig let at lave, og jeg prøvede den af til get together med køkkenpigerne fra Stjernelejren. Den blev god! Og især Christine og jeg, blev vældig mætte... Ja, det skete jo så igen. Altid overdådigt sammenskudsgilde på disse kanter.

Tærtebunden har en skøn smag af kokos, og en god konsistens. Ganachen er meget fyldig, og nogen ville mene de kun havde brug for et stykke. Jeg har lavet lidt om på selve ganachen, som oprindeligt kun indeholder kokosmælk, mørk chokolade og vanilje. Jeg har brugt en meget mørk chokolade, fordi jeg hellere vil søde den selv, med andet end hvidt sukker. Denne gang blev det dog noget af et mix, en anden gang vil jeg se om det kan gøres lidt mere effektivt, evt. med dadelpure. Vær dog opmærksom på, at det heller ikke må gå ud over ganachens evne til at størkne.


Næste gang vil jeg nok forsøge mig med limeskal i tærtebunden. Andre idéer kunne være appelsinessens i ganachen, eller som pigerne blev enige om, at putte nødder i så det minder om et nøddebrud. Man kan også lade den være bitter og tilføre sødt med swirl af abrikosmarmelade. Og så topping af pekannødder.


Ingredienser
Til 1 lille tærte af ca. 18 cm i diameter. Til 6-8 personer.

Tærtedej:
1,2 dl kokosmel
2,5 dl mandelmel
2 spsk kokosolie
1/4 tsk salt
2 spsk sirup

Ganache:
2,5 dl kokosmælk, fuldfed
100 g mørk chokolade (86%)
0,5 tsk vaniljepulver
3-5 spsk agavesirup
10-15 dråber stevia
2 spsk sukrin melis
1 spsk mandelsmør

Topping: Kokosflager
Serveres med: Appelsinfiletter


Fremgangsmåde:

Tærtebund: Blend ingredienserne til tærtebunden godt sammen. Smør tærteformen med kokosolie og pres dejen ud heri. Den vil smuldre lidt og være lidt svær at placere. Bages ved 175 grader i 15-20 minutter indtil den er let gylden.

Ganache: Varm kokosmælken op og smelt skånsomt chokoladen heri. Smag til med foretrukne sødemidler, mandelsmør og vaniljepulver. Hæld ganachen over tærtebunden og pynt med topping. Stilles på køl til ganachen er størknet, gerne 1-2 timer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar